Daca nu ai inceput deja, este timpul sa te pregatesti pentru Black Friday, cea mai mare campanie de vanzari la nivel international.
Fenomenul a luat amploare in Romania incepand cu anul 2011, iar vanzarile generate de Black Friday au crescut de la an la an, ajungandu-se in 2016 la un total de 160 de milioane de Euro cheltuite de catre romani in magazinele online si offline.
Indiferent ca este primul Black Friday pe care il organizezi sau nu, am pregatit un ghid prin care iti impartasim experienta noastra: cum sa te pregatesti incepand cu planificarea campaniei si pana la livrarea produselor catre clienti.
Cand incepe Black Friday?
Regula dupa care este stabilita ziua in care se desfasoara campania de Black Friday este simpla: de obicei, ultima zi de vineri din luna Noiembrie. Din pacate, in Romania, aceasta regula nu este respectata in fiecare an. Din acest motiv, trebuie sa stai cu ochii pe cei mai mari retaileri din Romania pentru a nu rata campania. Anul acesta se speculeaza ca data va fi 17 Noiembrie 2017.
Black Friday este o campanie colectiva
Black Friday este o campanie colectiva, asadar nu desfasura campania in alta zi decat celelalte magazine. Exista riscul sa pierzi startul, iar cumparatorii isi vor cheltui banii in alte magazine.
Incepe din timp, nu lasa pe ultima suta de metri
Prima si cea mai importanta regula este sa nu organizezi campania pe ultima suta de metri. Nu vei avea timp sa-ti anunti clientii, sa faci aprovizionare de stoc, sa discuti cu furnizorii, sa faci campanii de marketing, s.a.m.d., iar asta va duce la o campanie de Black Friday esuata.
Calendarul Black Friday:
Analiza si documentare;
Stabilirea stocurilor fizice si a furnizorilor - discutii legate de discounturi si disponibilitatea produselor;
Pregatirea materialelor necesare (bannere, cover-uri, continut text, continut video, s.a.m.d.) si stabilirea canalelor de promovare;
Pregatirea landing page-ului si a magazinului;
Marketarea campaniei;
Black Friday: desfasurarea campaniei;
Analizeaza-ti rezultatele campaniei (asteapta sa vezi insa si retururile);
Daca nu poti participa la campania de Black Friday, nu este nicio problema. Te poti pregati mai bine pentru urmatoarele campanii, precum Cyber Monday sau cea de Craciun.
Anunta-ti clientii din timp ca vei face Black Friday
Clientii tai vor trebui sa stie ca magazinul tau va participa la campanie. Anunta-i inainte cu 1-2 saptamani, folosindu-te de toate resursele de care dispui.
In plus, pe langa faptul ca ii anunti despre desfasurarea campaniei, ofera-le si cate un "sneak peek" cu cateva dintre produsele pe care le vei avea la reducere in ziua respectiva. Astfel, le starnesti curiozitatea si ii faci sa astepte cu nerabdare momentul cand vei porni campania.
Email Marketing
Abonatii tai la newsletter reprezinta una dintre cele mai ieftine si mai eficiente resurse la care poti apela. Abonatii deja te cunosc si probabil deja au facut o achizitie din magazinul tau, asa ca nu ezita sa-i anunti si trimite-le un newsletter.
Anunta ca faci campanie de Black Friday;
Trimite un reminder inainte cu o zi;
Reduceri exclusive pentru abonatii la newsletter;
Ofera-le un sneak peek abonatilor cu cateva din produsele din campanie;
Email-uri pentru cosuri abandonate in timpul campaniei.
Bannere in magazin
Afiseaza bannere in zonele destinate promovarii campaniilor, disponibile in magazinul tau, precum: homepage, categorie, meniu, sticky bar sau produs.
Social Media
Te mandresti cu numarul de fani din pagina de Facebook, followerii de pe Twitter, Instagram sau alte retele sociale? Nu uita sa-i anunti si pe acestia de campania pe care o vei face.
Retargeting
Foloseste-te de retargeting pentru a-ti urmari clientii care au vizitat magazinul si anunta-i faptul ca in curand vei avea super reduceri de Black Friday. Astfel, ii vei aduce inapoi in magazinul tau in ziua respectiva.
Blogging
Nu uita sa apelezi la blogurile cu care colaborezi pentru a-si anunta cititorii despre campania si super reducerile pe care le vei avea de Black Friday.
SMS Marketing
Poti desfasura o campanie de SMS-uri prin care sa iti anunti cei mai activi clienti pe care ii ai in magazin. Nu este necesar sa-i anunti pe toti, in cazul in care bugetul dedicat te va limita.
Pay Per Click
Daca bugetul iti permite, iti recomandam sa folosesti si campanii in Google Adwords ca mod de comunicare pentru promotiile care urmeaza sa le faci. De retinut, totusi, faptul ca din cauza popularitatii sezonului va trebui sa licitezi putin mai agresiv decat in mod obisnuit pentru cuvintele cheie alese.
Posteaza pe site-uri dedicate
Odata cu acest fenomen s-au dezvoltat si site-uri dedicate acestuia. Nu ezita sa-ti inscrii magazinul pentru a-ti anunta participarea:
Fii cu ochii pe concurenta inainte de Black Friday
Fii cu ochii pe concurenta (cu totii o facem) pentru ca te va ajuta sa aduni idei noi si vei putea invata din greselile pe care le pot face alte magazine. Astfel, poti observa punctele lipsa din strategia concurentei si le poti integra in campania ta de Black Friday.
Cea mai simpla metoda de a-ti monitoriza concurenta este sa te abonezi la newsletterele lor si sa-i urmaresti pe retelele sociale. Studiaza ce tip de email-uri trimit catre clientii lor si ce fel de continut publica in mediul online.
In cazul in care concurenta ta o reprezinta marii retaileri online, nu fi descurajat de acestia. Daca esti creativ, poti face o campanie reusita de Black Friday si cu 10 produse, asadar profita din plin de aceasta oportunitate.
Black Friday iti ofera sansa sa scapi de stocurile fizice mai rapid sau sa atingi un target mai mare de rulaj la furnizori. Poti sa-ti cresti vanzarile pe anumite categorii, sa lansezi produse noi sau sa-ti cresti baza de date de clienti.
Asigura-te ca ai stocuri suficiente si incepe din timp sa ti le pregatesti. Totodata, discuta si negociaza din timp cu furnizorii tai pentru a te asigura ca nu ramai fara stocuri din primele ore. Unul dintre cele mai grave lucruri care se pot intampla in timpul unei astfel de campanii este sa vinzi mai repede decat ti-ai planificat si sa nu indeplinesti cererea din partea clientilor tai.
Creeaza un landing page dedicat campaniei
In ziua respectiva inlocuieste-ti homepage-ul cu un landing page destinat campaniei. Nu lasa clientul sa caute reducerile prin miile de produse pe care le ai grupate in zeci de categorii. Acesta se va plictisi si va pleca pe alt site, cel mai probabil la concurenta ta.
Afiseaza statusul stocului pe care il ai disponibil si, totodata, badge-ul de "stoc epuizat" in cazul in care nu mai ai stoc pe anumite produse.
Mobile friendly
Sa fii mobile nu mai este un lucru optional, deoarece traficul si conversiile de pe dispozitivele mobile cresc in mod accelerat. Asadar, landing page-ul tau va trebui sa fie 100% responsive, pentru toate dispozitivele: laptop, desktop, tableta si mobile.
Stabilitate
Asigura-te ca landing page-ul se incarca rapid si ca server-ul tau va avea un uptime de 100%. Atunci cand clientii iti acceseaza magazinul, cu siguranta nu iti doresti sa fii offline. In ziua respectiva vei avea un trafic mult mai mare decat de obicei.
Navigarea
Creeaza un meniu / o navigare intuitiva, deoarece in ziua respectiva totul se va desfasura intr-un mod accelerat. Clientul nu va avea timp sa caute prea mult printre zecile sau miile de produse disponibile.
Checkout cursiv
Fluxul de comanda trebuie sa fie cursiv (fara erori si fara intreruperea lui de actiuni suplimentare) cu posibilitatea de checkout as a guest (fara cont, ca vizitator), pentru eficientizarea plasarii comenzilor.
SEO pentru Black Friday
Nu uita de SEO, chiar daca in ziua respectiva SEO nu va conta atat de mult si te vei baza mai mult pe traficul adus din email marketing sau pay per click. Acesta te va ajuta insa la campaniile viitoare. Astfel, cand creezi landing page-ul, foloseste in URL-ul acestuia o structura de tip www.magazin.ro/black-friday in schimbul structurii de tip www.magazin.ro/black-friday-2017. In acest mod vei beneficia de o indexare permanenta si nu targetata pe un anumit an. Aplica aceeasi regula si cand vine vorba de titluri sau descrieri meta.
Keep it simple: pretul
Cand vine vorba de Black Friday incearca sa nu complici lucrurile cu diverse promotii de tip: bundle, produs cadou, puncte de fidelitate, etc. Un client care cumpara in ziua respectiva cauta un singur lucru: pretul cel mai mic. De aceea, tot ce iti va ramane sa faci este sa aplici o reducere cat mai mare produselor din campanie.
Calitatea in detrimentul cantitatii
Nu te axa pe cantitatea produselor oferite la reducere in campanie. Daca reducerea nu este destul de atractiva pentru client, iar tu ai listat un numar mare de produse cu reduceri nesemnificative, s-ar putea ca acesta sa nu ajunga la ofertele atractive pe care le ai si sa nu faci atat de multe vanzari pe cat ti-ai dorit.
Modalitati de plata disponibile pentru client
Asigura-te de faptul ca toti clientii tai vor putea face achizitii prin intermediul oricarei metode de plata:
Ramburs - cu siguranta rambursul va fi cea mai folosita modalitate de plata;
Plata cu cardul - o modalitate de plata care creste si capata incredere de la an la an in randul romanilor;
Plata in rate fara dobanda - este o metoda de plata pe care nu poti sa o ignori mai ales atunci cand vinzi produse cu valori mari, precum electrocasnice. Este de preferat ca numarul de rate sa fie cat mai mare (spre exemplu, 12 rate sunt suficiente);
Ordinul de plata (pentru companii) - partea aceasta va fi putin mai greu de gestionat, din pricina agitatiei si ritmului rapid in care se vor desfasura lucrurile in ziua respectiva, atat pentru gestionarea comenzilor cat si pentru relatia cu serviciile conexe;
Pregateste-ti personalul pentru Black Friday
In functie de marimea magazinului tau, asigura-te ca ai un personal minim necesar sa faca fata volumului de solicitari. Vei fi pus in fata unui volum mult mai mare de lucru decat intr-o zi normala si, bineinteles, pot sa apara si probleme. De aceea, ar fi cazul sa iei in considerare marirea programului de lucru pentru ziua respectiva.
Integreaza un livechat
Livechat-ul ofera clientului ocazia de a intra rapid in contact cu personalul magazinului tau. Daca un client nu poate obtine informatia sau raspunsul de care are nevoie suficient de repede, acesta va parasi site-ul fara sa cumpere, lucru pe care cu siguranta nu ti-l doresti.
Mai multe informatii despre livechat si avantajele acestuia poti citi intr-un articol anterior din blogul Extended.
Asigura-te ca produsele ajung la timp
Stim faptul ca livrarea coletelor nu depinde in totalitate de tine, dar incearca sa te asiguri ca acestea vor ajunge intr-un timp decent. Clientii sunt constienti ca tot ceea ce comanda de Black Friday nu va ajunge a 2-a zi, insa nici peste o luna nu este bine sa-si primeasca ceea ce au comandat.
In cazul in care colaborezi cu mai multi curieri, alege curierul cu care ai colaborat cel mai bine si care ti-a indeplinit nevoile tale si ale clientilor.
Transport gratuit?
Daca marjele de profit iti permit, ofera-le clientilor transport gratuit la toate comenzile din ziua respectiva si vei avea un avantaj in fata concurentei tale.
Potrivit celor de la Kissmetrics, transportul gratuit iti poate creste vanzarile cu pana la 30%, daca il aplici corect.
Monitorizeaza-ti magazinul in permanenta
Asigura-te ca furnizorul tau de platforma eCommerceiti va pune la dispozitie suportul tehnic necesar pe toata perioada campaniei, astfel incat, in cazul in care vei intampina o problema, sa nu fii prea mult timp offline.
Urmareste-ti magazinul in permanenta cu ajutorul lui Google Analytics (real time) si semnaleaza eventualele probleme imediat ce le observi.
Retururile vor fi inevitabile
Nu subestima numarul de retururi pe care il vei avea la produsele comandate de clienti, pentru ca acestea vor fi mai multe decat in mod obisnuit. Se intampla ca unii clienti sa plaseze comenzi cu aceleasi produse in mai multe magazine online si sa le pastreze pe cele cu reducerea cea mai mare sau pe cele care sunt livrate in timp util.
Fidelizeaza-ti clientii
Black Friday iti ofera oportunitatea de a-ti construi relatii si de a-ti fideliza clientii. De aceea, le poti oferi:
Vouchere sau coduri promotionale pentru viitoarele comenzi;
Puncte de fidelitate pe care sa le foloseasca in viitor;
Mostre gratuite, in cazul in care vorbim despre produse cosmetice sau alte tipuri de produse pentru care exista mostre;
Felicitari sau mesaje personalizate in coletele expediate;
Analizeaza-ti rezultatele
Dupa fiecare campanie pe care o desfasori pentru magazinul tau online, ar trebui sa faci o analiza a rezultatelor. Foloseste-te de toate tool-urile de tracking de care dispui: Google Analytics, Facebook Pixel, rapoartele interne, etc.
Nu te grabi, asteapta sa afli si retururile, pentru ca trebuie sa le iei si pe acestea in considerare.
Aceasta analiza te ajuta sa vezi ce canale de marketing au functionat, unde ai gresit, unde ai punctat bine, astfel incat sa fii mai pregatit pentru urmatorul Black Friday.
PS: Ti-am pregatit un checklist cu 40 de puncte pe care sa le urmezi in procesul de organizare al campaniei de BF.
Ti-a placut acest articol?
Urmareste-ne pe Facebook pentru a fi la curent cu cele mai noi articole din blogul nostru.
Astazi iti facem cunostinta cu SMSO, cea mai noua solutie de SMS marketing integrata in ecosistemul nostru eCommerce si un parteneriat care vine la pachet cu o oferta special conceputa pentru magazinele online Extended. Integrare ... Citeste tot articolul
Cu atat de multa concurenta in eCommerce, daca ai un magazin online, cu siguranta te intrebi ce poti sa faci in plus fata de restul pentru a avea rezultate cat mai bune din punct de ... Citeste tot articolul
Sa crezi ca inca mai poti sa-l pacalesti pe Google sau orice alt motor de cautare, in prezent, este ca si cum te-ai incapatana sa speli rufele manual, desi ai deja o masina de spalat ... Citeste tot articolul
Utilizam cookie-uri
Utilizam cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta de navigare pe site-ul nostru web. Astfel, utilizam atat cookie-uri esentiale (functionale), cat si cookie-uri de performanta pentru masurarea traficului sau pentru personalizarea si plasarea reclamelor. Pentru mai multe detalii, poti consulta politica noastra de utilizare cookie-urilor.